Fiestas! - Reisverslag uit Zaragoza, Spanje van Emmy Schooten - WaarBenJij.nu Fiestas! - Reisverslag uit Zaragoza, Spanje van Emmy Schooten - WaarBenJij.nu

Fiestas!

Blijf op de hoogte en volg Emmy

21 Oktober 2012 | Spanje, Zaragoza

Hallo iedereen! Het is een poosje geleden, dat weet ik, maar ik leef nog hoor! ik heb het zoo druk gehad met allemaal leuke dingen, en school natuurlijk, dat het me nu pas uitkomt om te vertellen wat ik hier allemaal meemaak!

Ff denken waar ik was gebleven, zo een 3 weken geleden?! gelukkig schrijf ik alles kort op, zodat ik al mijn hoogtepuntjes nog weet :)
dus, 3 weken geleden, op zondag ging ik samen met Malwina naar een rondleiding van ESN. we gingen naar de basiliek del Pilar en daar kregen we een rondleiding in het spaans. de basiliek is van binnen echt heel erg anders dan je verwacht vanaf de buitenkant, er zijn allemaal verschillende kunststijlen binnenin. het is heeeel erg mooi! en het was ook heel leuk wat die man vertelde over de kerk, want zaragoza was met de burgeroorlog gebombardeerd, en je kon nog precies zien waar de bommen terecht waren gekomen in het dak. de bommen hingen ook aan de muur, dus dat was wel interessant.
Toen de rondleiding was afgelopen ging ik shoppen met Malwina en daarna naar huis toe. toen heb ik de hele middag heeeeerlijk afleveringen van 3 op reis gekeken :)
's avonds ging ik met Ilse en Giuseppe, en vriend uit italie, naar de tapas buurt voor wat tapas. het was echt heel erg druk en allemaal artiesten op straat en ook een comediant die een dialoog deed op een balkon. het was heel erg gezellig, en we hebben weer allemaal nieuwe tapas uitgeprobeerd :)

en toen was het weekend weer voorbij en mocht ik op maandag weer naar school toe. veel maak ik niet mee op school, dus als ik dan weer naar huis ga, ga ik eten en naar de cursus toe.
op dinsdag was Raquel van de cursus ziek, dus kregen we een andere vrouw, die was niet zo heel erg leuk als raquel, die schreef alleen maar dingen op het bord en we hebben geen 1 keer gepraat in het spaans.
de rest van de week was hetzelfde en heb ik niet veel meegemaakt.
op donderdag had ik wel wat meegemaakt trouwens, want toen had ik om 4 uur mijn examen voor mijn spaanse cursus. Esther en ik waren de enigste die die toets gingen doen, en eigenlijk hadden we ook niet echt super goed geleerd, maar we wilde graag een bewijsje dat we de cursus goed hebben afgesloten.
De toets was niet al te moeilijk dus ik had er wel een goed gevoel over.
daarna hadden we weer gewoon de cursus, en toen ging ik daarna snel naar huis toe om me klaar te maken, want ik ging met iemand uit zaragoza tapas eten :)
we gingen naar een andere buurt dan waar ik normaal heen ging, en de tapas waren ook echt heeeeel erg anders. ik heb echt dingen gegeten!
tapas met ganzenlever, bakalao en een soort konijn achtig iets, de vrouw achter de bar probeerde het me uit te leggen, maar ik weet nog steeds niet wat ik precies heb gegeten :P maar het was wel heel erg lekker hoor! daarna gingen we naar een andere tapasbar, en dat was een soort visrestaurant met allemaal super verse vis. daar hadden we gamba's, die waren echt heel lekker, maar hier is het normaal als je ook de inhoud vanuit de kop opslurpt! dat heb ik maar eventjes overgeslagen :P haha daarna kregen we Pulpo met aardappels, Pulpo is octopus! het smaakte eigenlijk niet echt naar iets, maar het was nou niet bepaald het lekkerste wat ik heb gegeten :P daarna kregen we nog een croquetta (een soort kroket) met bacon. ze houden hier echt abnormaal veel van bacon, dat verraste me echt :P maar daarna zaten we wel heeeeel erg vol!:P toen liepen we naar pilar en kreeg ik een minitour van de stad. allemaal leuke weetjes over de waterval op het plein enzo, dus dat was wel heel erg leuk. daarna konden we de verleiding niet weerstaan en doken we ook nog eventjes een bar in :P het was echt een super gezellige avond :)

op vrijdag mocht ik weer naar school en thuis mocht ik heeel fijn aan mijn huiswerk :P. toen had ik mijn laatste les van mijn spaanse cursus en kreeg ik mijn cijfer van mijn toets.
voor mijn toets had ik een 8 gehaald en mijn algehele beoordeling had ik uitmuntend afgesloten met een 9!
om dat te vieren ging ik met Malwina en AEGEE naar het park om mijn eerste botellon te vieren. Pilar was begonnen, dus was het echt heel erg druk in het park. een botellon is trouwens dat je je eigen drinken meeneemt en dan lekker in het park gaat zitten en kletsen. dat was echt heel erg gezellig en multicultureel. daarna hadden we de avond afgesloten in mijn favoriete bar :P

op zaterdag waren de Fiestas Del Pilar echt begonnen en 's middags gingen we naar de hoofdstraat om te kijken want dat scheen heel leuk te zijn. Iedereen was al helemaal dronken om een uur of 6 en er werd overal muziek gespeeld en gedanst en sangría gedronken. het was nog erger dan koninginnedag! na een paar uur liep iedereen richting het plein van pilar want daar werd een openingsspeech gehouden om het feest echt te openen. er waren zooooo veel mensen dat we vanaf schermen moesten kijken. Er werd een speech gehouden door iemand van de gemeente ofzoiets en waar het op neer kwam, was dat hij alleen maar zei hoe geweldig zaragoza is, en dat ze het beste kunnen feesten :P daarna was er nog een speech van aan spaanse vrouw die medailles had gewonnen met de paralympics. Toen was er kort vuurwerk bij de basiliek en daarna ging denk ik de hele stad op zoek naar eten :P het was zooo druk en we waren met zo een grote groep dat we nergens terecht konden. uiteindelijk hadden we wat gevonden waar het niet zo heeel erg lekker was.. daarna wilde we nog wat doen, dus gingen we naar een soort tent waar muziek werd gedraaid. dat was gratis en er speelde een spaanse band die een beetje rock deden ofzo. in het begin was het niet zo leuk omdat alles in het spaans was, maar later deden ze hele leuke medleys. dat was heel erg gezellig toen, daarna liepen we nog naar het uitgaansgebied, maar ik was zo moe dat ik toen maar besloot om naar huis te gaan :P

op zondag had ik een schoonmaakdagje en heb ik lekker me kamer schoongemaakt. 's middags had ik met mama geskyped en later ging ik met Malwina, Zuzca (een ander meisje uit polen) en Giullermo (een jongen uit zaragoza) Pierroji (?) eten. dat is dus typisch pools. het was echt heel erg veel werk om het te maken, het was aardappelpuree met blauwe kaas, en dan in meel zoals een appelflap. het was echt heel erg lekker en gezellig.
toen om 10 uur moesten we nog eventjes naar Plaza del Pilar om een concert bij te wonen. er draaide een dj die heel leuk was, en later kwam een soort Alicia Keys die echt een suuuper mooie stem had. toen gingen we naar een ander podium toe, daar speelde een band uit cuba die heel leuk speelde dus daar waren we tot het einde gebleven.

op maandag had ik alleen maar lessen die ik meedraaide met de 3e klas, de 1ste en 2de klas hadden geen les, dus ik had een kort dagje. daarna viel ik in een gat, want ik had geen spaanse cursus meer! toen heb ik maar culinair voor mezelf gekookt en veel huiswerk gemaakt. we hadden geen internet, dus ik kon me goed concentreren :P

die dag daarna had ik weer een kort dagje les, en de laatste les van die week, want woensdag, donderdag en vrijdag waren we vrij in verband met de Fiestas Del Pilar.
Na school moest ik naar de universiteit lopen (half uur vanaf mijn huis) om me in te schrijven voor een weekendtripje naar Madrid met AEGEE. er waren maar 50 plaatsen maar wij waren op tijd genoeg, dus na heel lang wachten had ik me ingeschreven. de trip naar madrid is de 27ste en 28ste. Daarna had ik weer heel veel haast om naar huis te gaan, want Papa, Mama en Anne waren aangekomen in Zaragoza!!
het was echt zoooo leuk om ze weer te zien! en we begonnen de dag meteen goed met een kleine rondleiding door het centrum. eerste ging we door de shoppingstraat naar de basiliek natuurlijk en we hebben ook weer een kijkje in de basiliek genomen en heb ik ze verteld wat ik ook allemaal had geleerd van mijn tour daar toen. daarna gingen we langs een oud romaans iets en over de verse groente/vis/vlees markt. en daarna was papa heeeel erg toe aan een terrasje, dus dat hebben we toen maar gedaan. toen we terug wilde lopen naar het appartement bleven we eventjes kijken bij straatdansers die een act op voerde. en toen ze vrijwilligers nodig hadden voor een stunt, werd ik uitgekozen... eerste moesten we in het midden staan met onze armen wijd en werd ons verteld dat hij over ons heen ging springen, ik doodsbang en een hartslag van hier tot tokio, maar het was gelukkig een grapje. daarna moesten we bukken en maakte hij een salto over ons heen. ik was blij dat het voorbij was :P haha
toen hebben we ff snel wat water ingeslagen en 's avonds nam ik ze mee naar een heeeeel erg lekker italiaans restaurantje. daar kregen we een super lekkere grote pizza en mama had overheerlijke pasta.
toen had ik papa mama en anne mijn kamer laten zien en toen was het wel weer tijd om naar bed te gaan.

op woensdag mocht ik lekker decadent bij me ouders en anne ontbijten met stokbrood en croissantjes en daarna waren we even naar de grote universiteit gelopen om ze te laten zien hoe groot het is :P daarna liepen we verder naar Parque Grande, dat is een super mooi park met een grote trap wat je super mooi uitzicht geeft. dus daar hebben we lang rondgelopen en hebben we botanische tuinen bekeken. papa was in zijn element hoor ;) Toen wilde we een bus pakken naar het centrum, maar die ging niet, dus mochten we weer vrolijk door de hitte terug lopen naar het centrum:) toen hadden de echte nederlandse zo een trek in mcDonalds, dus daar hebben we toen maar gegeten. toen hebben we thuis een beetje gerelaxed zodat ze konden bijkomen van de wandeling. 's avonds had mama lekkere hollandse macaroni gemaakt, heeeeeeeel erg lekker! en toen gingen anne en ik ons klaarmaken voor het concert in Interpañas van LMFAO (dat is een groep van het liedje 'i'm Sexy and i Know it') het concert was echt ge-wel-dig! er werd echt een hele show van gemaakt met opblaaspalmbomen en zebra's en er was iemand in een roze berenpak. het was echt heeeeel erg leuk en ook de mensen die er heen gingen zagen er soms ook heel erg grappig uit :P

op donderdag hadden we weer lekker gegeten en zijn we rond de basiliek gelopen en kwamen we een marktje tegen waar we hebben gekeken. toen was het voor papa alweer tijd voor zijn 'Cafe con Leche' dus moesten we snel een terrasje zoeken. anne kreeg toen overheeeerlijk icetea (thee met ijsblokjes :P). toen gingen we naar de grote Corte Ingles en was het tijd om te shoppen! ondertussen hadden we nog even een lekker broodje met ''Lomo'' gescoord en toen gingen papa en mama naar huis, en konden anne en ik nog eventjes doorshoppen :). ook hadden we een smöoy geprobeerd, dat is een soort 'swirl' alleen dan met yoghurt.
om half 9 nam ik ze mee naar de tapas buurt om de lekkerste tapas te proberen. ik heb ze natuurlijk de lekkerste tapas met champignonnen laten proeven, en daarna was het tijd voor patatas bravas en calamares (inktvisringen) toen gingen we naar een bodega voor nog een paar tapas, en daarnaast speelde 2 mannen de blues, dus daar hebben we heel erg lang gestaan en echte rode wijn gedronken :P
Toen liepen we weer naar plaza del pilar maar het was daar zoo een gekkenhuis! toen wilde we naar een ander podium toe waar het rustiger was, maar toen was het voor de meeste alweer tijd om naar bed te gaan :p

de volgende dag op vrijdag was het een nationale feestdag voor heel spanje, dus het was super druk in de stad, en iedereen liep in speciale klederdracht door de stad, dus dat was heel erg leuk om te zien. toen liepen we naar het stadium waar stierengevechten worden gehouden, en wegens pilar hadden ze speciale stierengevechten dus het was heel erg druk. toen gingen we maar weer snel weg richting het plein want er was een bloemenoffering. het was echt heeeeeel erg druk en we kwamen er nauwelijks aan, dus we hebben heel snel eventjes gekeken bij de onwijze toren met bloemen, en toen wilde we zo snel mogelijk weer weg. toen zijn we thuis even tot rust gekomen met koffie en Churros (hele lekkere stengels met suiker)
Toen gingen we richting Expo 2008 want dat was een beetje buiten de stad, dus veeeel rustiger. en er liep inderdaad niemand! Toen gingen we naar het aquarium, de 3de grootste van europa ofzoiets. ik denk dat we de enigste waren, dus het was heel lekker rustig en we hebben mooie visjes gezien, en krokodillen, en anaconda's. Toen was het alweer tijd om wat te eten en hebben we lekker bij een hippe tent in het park langs de Ebro een broodje gegeten.
om half 9 wilde we naar Museo de Tortilla, de beste tapasbar om tortillas te eten, maar daar dachten meer mensen aan, dus was het super super druk. toen hebben we maar een rondje gelopen in de hoop wat leukers te vinden, maar dat was ook geen succes. toen zijn we terug gelopen naar die tapasbar, en wonder boven wonder was het toen veel rustiger, dus toen konden we lekker daar eten!
ze hadden het echt super druk, maar de tapas waren weer overheerlijk! het waren allemaal tortillas en dan met allemaal verschillende dingen, dus met vis, of met aardappels, of champignonnen, er was keuze zat!
Toen gingen papa, mama en anne lekker naar huis toe en ging ik nog met vriendinnen naar Pilar toe om van het concert te genieten. Iedereen wou daarna nog naar een groot feest toe, maar dat was zo ver weg dat ik gezellig met ilse een onbekende bar indook en later gingen wij ook maar naar huis want het was zoo druk.

op zaterdag was er in plaats van de bloemenoffering, een fruitoffering, maar ze offerde ook groente en vlees enzo. het was gelukkig een stuk minder druk en we konden nu wel goed de piramide van bloemen zien. Toen zijn we de toren van de basiliek ingegaan, want je kon naar boven om van het uitzicht te genieten. je kon de stad heel goed zien want het was zoo hoog! Toen snakte papa weer naar 'cafe con leche' dus gingen we naar Dino, een italiaanse restaurant waar je lekkere koffie kon drinken, en lekkere churros kon eten. anne en ik kregen een echte warme chocolademelk :P Toen moest ik hoognodig op zoek naar een tas, maar in plaats van een tas, kocht mama nieuwe schoenen :P
's middags liepen we naar een kasteel wat in de buurt was, maar toen we daar aankwamen, was het siesta! dus we konden niet naar binnen.. toen zijn we maar weer naar huis gegaan om broodjes knakworst te eten en mocht ik lekker bij hun in bad :)
toen ging ik met mama de bustickets regelen voor hun terugreis, maar door pilar was het op de website uitverkocht! toen waren we maar snel naar het station gegaan om het daar te vragen, en daar hadden ze gelukkig nog tickets!
om half 9 wilde we naar de japanner, maar er was een optocht naar de kerk wat heel erg indrukwekkend was, maar het was zo druk dat we weinig hebben gezien. we hebben denk ik een half uur gedaan over een super klein stukje en het was echt super druk. toen we eindelijk in het restaurant waren, konden we weer bijkomen :P
het was een open buffet met sushi en het meeste was koud, dus dat was wel jammer, maar je kon er ook wokken, dus dat was wat beter :)
ik heb er heel erg lekker gegeten in ieder geval.
Toen was anne heel erg benieuwd naar Martinica dus toen nam ik maar mee naar het uitgaansgebied, later kwamen Ilse, Malwina en Zuzca ook gezellig. later gingen we naar mijn favoriete bar, en hadden ilse en ik anne naar huis gebracht, we konden de verleiding niet weerstaan en gingen we toch nog eventjes terug en daar waren allemaal vrienden, dus toen was het echt een super gezellige nacht!

op zondag gingen papa, mama en anne weer weg, dus die waren druk bezig met hun spullen inpakken. om 12 uur gingen we naar het station en hebben we natuurlijk nog ff koffie gedronken en een uur later kwam de bus. toen was het alweer tijd om afscheid te nemen :(
Toen moest ik weer helemaal alleen naar huis, maar gelukkig kon ik mezelf opvrolijken met mijn vlokken, schuddebuikjes, cup-a-soup, pepernoten, pringles, appelstroop en nog veeeeeeel meer eten uit nederland :P
de rest van de dag heb ik helemaal niks gedaan, want ik was best wel moe van de avond daarvoor :P
's avonds was er vuurwerk om de Fiestas af te sluiten, maar het regende zoo hard dat ik maar lekker binnen was gebleven..

en maandag was het grote feest weer voorbij en had ik mijn eerste toets voor frans. dus ik had geprobeerd te leren en zou er maar het beste van maken, maar toen we in de les aankwamen, hadden we helemaal geen toets! (best een opluchting, maar hij was verplaatst naar donderdag) :P
de dagen daarna heb ik veel aan school gezeten want ik had die donderdag dus die franse toets, en vrijdag had ik ook een hele grote toets, dus daar was ik best wel bang voor.
de franse toets was best wel lastig, aangezien je moest vertalen van het frans naar het spaans, en laten dat nou net 2 talen zijn die ik nog aan het leren ben :P dus ik hoop dat ik het goed heb gemaakt.

toen heb ik me thuis weer opgesloten voor die toets op vrijdag, daar was ik wel heel zenuwachtig voor.
die toets was best wel lastig, want je kreeg eerst 10 multiple choice vragen, maar het was dus niet zo dat 1 antwoord goed was, maar ze konden ook alle 4 goed zijn, of alle 4 fout. ik denk dat ik dat wel redelijk had gedaan. en daarna kregen we 20 of 25 goed/fout vragen, dat was wel heel lastig, maar gelukkig mocht ik mijn woordenboek gebruiken. en als 'leuke' afsluiting kregen we nog 5 open vragen, dat was echt een drama.
dus ik ben benieuwd, het was een moeilijke toets, maar wie weet heb ik hem gehaald :P
op vrijdag had ik ook me eerste project ingeleverd voor informatica dus ik was goed bezig voor school!
(Daardoor is me verslag ook een tikkie later :) )

op vrijdagavond had Malwina 3 vriendinnen van haar school uitgenodigd en hebben we bij ons thuis wat gedronken om later nieuwe barren uit te proberen, toen we alleen voor de bar stond, was er een optreden tot 3 uur, dus daar konden we niet in.. toen zijn we maar naar onze standaard bar gegaan :P maar er waren weer heel veel leuke mensen dus het was heel erg gezellig.
op zaterdag heb ik echt heeeeelemaal niks gedaan, het meeste heb ik geslapen en zaterdagavond heb ik gezellig met Ilse en Malwina de film 'What happens in Vegas' gekeken.
op zondag heb ik het ook weer heerlijk rustig aan gedaan, zodat ik maandag weer fris aan mijn schoolweek kan beginnen! :)

zo nou, hehe, we zijn weer helemaal bij!
hopelijk vinden jullie het leuk weer van me gehoord te hebben :)
tot snel weer!
xxxxxx

  • 21 Oktober 2012 - 21:19

    Anja:

    Hallo Emmy,

    Geslaagd voor je Spaanse cursus, dat is een felicitatie waard. Top!!!! Die kan je maar binnen hebben. Wat heb je een leuke tijd gehad met je ouders en Anne, we hebben de verhalen gehoord. En ....... wat heb je er weer een mooi verhaal van gemaakt met leuke foto's er bij.
    Veel succes met je studie en we horen wel hoe je je toets hebt gemaakt.

    Dikke kuzzzzzzzzzz,
    Hans en Anja

  • 21 Oktober 2012 - 21:33

    Mama:

    Nou Emmy dat is wel handy dat jij zo een uitgebreid verslag van onze vakantie hebt gemaakt! Lekker compleet alles beschreven. Ik vind dat je dat heel goed doet. laat mij de foto 's maar maken haha
    En wat ben ik blij dat je geen tapasbar met gamba' s met ons hebt bezocht, want de inhoud door de kop leeg zuigen dat trekt me niet echt.
    Wij hebben heerlijk gegeten de hele week, je weet echt precies de lekkerste tapas tentjes eruit te pikken. Niet zo moeilijk natuurlijk, waar alle spanjaarden zitten daar moeten we ook zijn!;-)
    Ik vond het een super leuke ervaring, heel leuk dat het ook net precies groot feest in Zaragoza was. Dat maakte het nog specialer.
    We hebben ons prima vermaakt, alles bekeken en een hoop van jou geleerd over de lokale wetenswaardigheden. Wat ik zelf zo apart vind is die groepjes met kinderen die bij elkaar horen, en dat laten zien door de kleur overal die ze aanhebben. De overal is helemaal volgeschreven met allemaal namen van de vrienden die daarbij horen. Echt heel apart.
    Trots.... op hoe jij je red daar in die grote stad, met die mooie taal, waar ik geen bal van kan verstaan. Echt heel leuk om te horen en te zien hoe jij je in de vijf weken alles eigen hebt gemaakt.
    En dan de supermarkt Mercadona.....dat liedje blijft af en toe maar door mijn hoofd gaan. Te grappig.
    Kortom het was een week om niet snel te vergeten........... x x x

  • 22 Oktober 2012 - 09:39

    Marianne:

    Hou Emmy,
    Wat is het weer leuk al je ervaringen te lezen en dat je het zo goed doet allemaal! ( had ook niet anders verwacht)
    Veel plezier nog!! Xx Marianne

  • 22 Oktober 2012 - 14:04

    Ineke:

    Klinkt super allemaal,en slim dat je tussen al je sociale dingen door ook nog ff slaagd voor je spaans.
    Als je weer thuis bent, huur ik je in zodat je een avondje spaans mag koken bij me,ik zorg wel voor de sangria .
    xxxxx Ineke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Emmy

Actief sinds 02 Sept. 2012
Verslag gelezen: 292
Totaal aantal bezoekers 12501

Voorgaande reizen:

24 Februari 2013 - 14 Juli 2013

Stage lopen in Fuerteventura!

05 September 2012 - 04 Februari 2013

Naar Spanje

Landen bezocht: