Roundtrip! - Reisverslag uit Zaragoza, Spanje van Emmy Schooten - WaarBenJij.nu Roundtrip! - Reisverslag uit Zaragoza, Spanje van Emmy Schooten - WaarBenJij.nu

Roundtrip!

Blijf op de hoogte en volg Emmy

11 December 2012 | Spanje, Zaragoza

Zoo, hier weer een berichtje vanuit Spanje. Het duurde een beetje lang, maar ik heb ook zoveeeeeel leuke dingen beleefd!

De dag nadat ik me vorige update had getypt, had ik een beetje een bad day. Ik kreeg namelijk eindelijk de cijfers terug van 2 toetsen die ik al heel lang geleden had gemaakt, en ik had dus voor allebei de toetsen zware onvoldoendes gehaald.. dus dat was niet zo heel erg leuk. Gelukkig werd de dag toen wel steeds beter want die middag kwam eindelijk iemand naar de router kijken, dus toen hadden we eindelijk weer goed internet.
’s Avonds had ik afgesproken met iemand en hadden we thuis lekker Sushi besteld. Dat was echt heeeeel erg lekker en gezellig. Dus uiteindelijk was het nog best wel een goede dag. Alleen jammer van die cijfers..

Woensdag avond ging ik met Ilse, Esther, Danielle en Anki, en Duits meisje, voetbal kijken in een irish pub. Ajax tegen Dortmund, maar gelukkig speelde ook Madrid tegen Manchester want Ajax bakte er weer niks van. Daarna gingen we weer naar huis, en onderweg kwamen we een restaurant tegen uit de jaren 50, echt zo een motown restaurant uit een film met serveerster op rolschaatsen enzo. Vet leuk! Dus daar gaan we zeker een keertje eten!

Vrijdag had ik een Frans mondeling samen met Jennifer over een hotel in Nederland. Ik dacht dat het veel groter was dan het uiteindelijk was, dus we hadden het best goed gedaan. Het was niet zo heel streng en onder de presentatie door vroeg de lerares ook gewoon dingen enzo, dus dat ging gelukkig goed :).

Die avond ging ik voor de eerste keer naar een club, Mile End, de place to be voor alle Erasmus studenten. Het thema was gemaskerd bal, maar ik was te laat met het kopen van een masker, dus ging ik maar gewoon normaal :P we gingen met een paar meiden maar die gingen al heel vroeg weg omdat veel op reis gingen die dag daarna. Maar gelukkig kwam ik andere mensen tegen dus toen was ik tot nog best laat gebleven. Maar Mile End is niks voor mij, veels te veel buitenlanders, ik heb het veel gezelliger met de lokale Spanjaarden :P.

Zaterdag werd ik heel erg laat wakker en had ik echt een Skype dag. Eerste skypen met thuis en daarna met vriendinnen enzo, dus dat was wel gezellig. ’s Avonds mocht ik gezellig de badkamer weer schoonmaken.

Zondag ging ik met AEGEE naar Galachos de Juslibol. Dat was een gebied naast de bergen in zaragoza (ongeveer 20 minuten met de bus) waar eerste een rivier doorheen liep, maar die is gaan meanderen en toen bleven er alleen nog maar meren over in dat gebied, daar zijn nu dus heel veel vogels, insecten en bomen enzo. Het weer was heel erg mooi. We kregen een gids die ons dingen ging vertellen, maar dat was best wel saai want elke 5 meter had hij weer wat te vertellen. Toen de tour voorbij was, gingen we wat eten bij een meertje en daarna gingen we richting de bergen, toen hebben we op een richel gelopen, met heel erg mooi uitzicht.

Toen we weer terug waren in zaragoza wilde we wat koffie drinken, dus gingen we met een paar naar een cafeetje. Toen moesten een paar weg, dus bleef ik over met Anki en nog iemand, en toen was Formule 1 op de televisie, dus toen hebben we dat lekker zitten kijken :P
Blijkbaar was het net tijd voor de wekelijkse kaartclub in zaragoza, want binnen een half uur zat het hele café vol met opa’s en oma’s die lekker gingen kaarten :P dat zag er heel erg grappig uit :P

Toen was het weekend weer voorbij en moesten we weer naar school toe.
Thuis was de sfeer niet zo fijn, want er waren heel veer irritaties en iedereen ontweek elkaar en we praatte ook zowat niet meer, dus de spanning was goed te voelen. Het was kamp Nederland tegen kamp Polen. En doordat het niet zo fijn was thuis, gingen Ilse en ik ’s avonds maar naar een chocolade cafeetje en hebben we daar lekker chocolademelk gedronken en zijn we daarna nog een rondje zaragoza wezen lopen om maar niet naar huis te hoeven.

Woensdag middag in de pauze van Ilse ging ik met Ilse op jacht voor Sinterklaas cadeautjes want die week erna gingen we een Sinterklaasspel spelen met vrienden.
Bij een boekenwinkeltje had ik een cadeautje gevonden, 50 recepten om tapas te maken, en ik kon het niet laten om voor mezelf ook 2 boeken te kopen (wel in het Engels hoor :P )
Daarna hebben we lekker geluncht met een broodje zalm en doken we nog ff snel een schoenenwinkel in waar we hele leuke schoenen hadden gezien, maar ze hadden me maat niet meer..

Die middag had ik een bericht gestuurd naar iedereen van het huis op Facebook om te vragen of we bij elkaar konden komen om te praten want ik kreeg er helemaal een beetje stress van. Dus leek het me een goed idee om te praten met zijn alle.
Die avond gingen we meteen bij elkaar zitten in de keuken en hebben we over alles gepraat wat ons irriteerde, op een gegeven moment werd het een beetje vijandig maar gelukkig ging het wel goed. Daarna was er echt een last van me schouders gelukkig en was de sfeer meteen beter.
Toe heb ik ’s avonds om ff te ontspannen Dear John (een film) gekeken op me laptop.

Donderdag werd ik vroeg wakker, want opeens hadden ze besloten dat ze onze entree gingen verbouwen, dus hadden ze de hele trap weggehaald! En dat ging niet bepaald zachtjes. Ze begonnen lekker vroeg met het slopen, dus het was een grote bende beneden en in het trappenhuis. Je moest helemaal klimmen en klauteren om de trap op te gaan.
Toen moest ik weer een dag naar school en heb ik daarna thuis huiswerk gemaakt. En toen ik me net goed aan het concentreren was, werd er aangebeld. Dus ik doe open, staat er een postbode voor de deur met een suuuuper groot pakket, voor mij!! Dus ik meteen open maken natuurlijk. En toen zat er allemaal lekker eten vanuit Nederland in! Mama had een survivelpakket gemaakt met sinterklaascadeautjes en chocolade letters en allemaal ander lekker eten wat ze hier niet hebben. Dus daar was ik heeeeeeeeeel erg blij mee! :D. Toen ik alles 30 keer had bekeken moest ik toch echt weer verder met me huiswerk, toen heb ik nog ff snel me kamer schoongemaakt en ging ik maar beginnen in me boek die ik had gekocht.

Vrijdag avond ging ik gezellig met Ilse een wijntje drinken thuis, en toen besloten we om toch nog maar eventjes naar een bar te gaan. Er waren alleen helemaal niet veel mensen en toen vielen we juist nog meer op met onze blonde haren. Dus elke 5 minuten kwam er een spanjaar op ons af om te proberen met ons te praten of te dansen. Maar ze waren allemaal niet leuk genoeg, dus maakte we er een soort spelletje van hoe snel we een jongen konden weg jagen :P haha Daarna werd het zo irritant dat we maar gewoon naar huis waren gegaan :P

Zaterdag hadden we een drukke dag want ik ging met Ilse shoppen, op jacht naar een muts, want het was zoooo koud in Zaragoza. Hier heb je een wind, dat noemen ze ‘Cierzo’, en dat betekend een soort van Noordenwind. Nouuu die is koudd! Maar jammer genoeg geen muts gevonden.. toen hebben we lekker geluncht in een klein overdekt zijstraatje en daar heb ik echt zooo een lekker broodje gegeten! Het was met kipfilet en ‘Satay’saus. Dus wij dachten, dat is een soort satésaus (Wat ze helemaal niet hebben in Spanje) dus ik was helemaal gelukkig, maar het was dus geen satésaus :P maar het was wel suuuper lekker! Toen gingen we met de bus naar Delicias (het treinstation) toe om alvast me kaartje te kopen voor de bus naar Barcelona met kerst. Dan had ik dat in ieder geval alvast geregeld. Toen gingen we nog ff naar een ‘tienda de chine’, dat is een soort action, alleen dan nog goedkoper, maar daar had ik lekkere warme sokken gekocht.

Die zondag ging de wekker om 7 uur, geen tijden voor de zondag, maar het was het waard, want ik ging met AEGEE naar Castillo de Loarre. Om half 9 moesten we verzamelen en gingen we met de bus naar Loarre toe, 2 uur later kwamen we daar aan, het lag heel erg hoog dus je had mooi uitzicht. Er stond alleen wel vet veel wind en die was heel koud dus we waaide zowat weg. Dat was echt niet grappig meer. Toen moesten we wachten tot 11 uur, want toen ging pas het kasteel open. Toen moesten we eerst naar een souvenirwinkeltje waar we moesten gaan zitten en toen kregen we een filmpje te zien over het kasteel.
Daarna gingen we met een gids richting het kasteel. Het kasteel was al heel oud dus je had niet echt zalen ofzo, maar alleen maar open ruimtes, en met zoveel wind was dat niet echt heel erg fijn. Ik was best wel een ijsklontje toen. Die vrouw vertelde veel dingen en daarna hadden we vrije tijd, maar omdat het zo koud was, waren we maar snel terug gegaan naar het souvenirwinkeltje voor wat warms en om op te warmen. Toen gingen we weer verder naar het dorpje Jaca. Onderweg hadden we suuuuper mooi uitzicht, het leek wel Frankrijk, we reden tussen de bergen en het was echt zoooo mooi! Alleen was ik toen ook eventjes in slaap gevallen :P.
Toen we aankwamen in Jaca gingen we eerst eten in een hotel. Dat was een soort lopend buffet en kreeg je dus standaard eten, pasta en patat met 2 worstjes. Op zich best wel lekker. Daarna kregen we een tour van iemand van AEGEE zelf, dus dat was wel leuk, we liepen een rondje door het dorpje (die trouwens echt uitgestorven was, geen mens was op straat) en toen liepen we naar een soort militair fort wat in de vorm van een ster was. Vroeger liep er een gracht langs, maar nu liepen er allemaal hertjes, dus dat was wel grappig om te zien. Dat fort was de reden dat we naar Jaca gingen trouwens. Daar hebben we snel wat foto’s gemaakt, maar we zijn er niet naar binnen gegaan want het was dicht.
Toen gingen we naar de grootste schaatsbaan van Spanje. Dus ik was heel erg benieuwd en verwachtte en hele grote schaatsbaan met veel ruimte, maar toen we daar aankwamen, was het gewoon een ijshockey veld met suuuper slecht oud ijs. Dus schaatsen ging niet echt heel erg lekker en er waren zoveel mensen, en hele jongen kinderen, die steeds voor je voeten schaatste, dus dat was niet echt heel erg fijn.
Toen we waren uitgeschaatst moesten we weer terug naar huis toe.

Maandag avond hadden we het Sinterklaasspel, met Ilse, Jennifer, Esther, Danielle, Verena (Oostenrijks), Jose (Portugal) Edyta (pools), Anki, nog iemand uit zweden en iemand uit polen. Best een grote groep dus. Iedereen had 2 cadeautjes meegenomen en toen gingen we dus in een café het grote Sinterklaas spel doen. Dat was echt heel erg gezellig. Er waren een paar leuke cadeautjes die iedereen wou, maar ook echt zinloze cadeautjes. Ik eindigde met een stom stripboek in het Spaans waar ik niks van snapte en een Spaanse film met popcorn. Ik was niet echt super blij met me cadeautjes, maarja, dat is het spel.

Dinsdag op school was het een hele gewone dag, alleen na de les kwam er opeens een vrouw onze klas binnenlopen (wat achteraf een Duitse lerares bleek te zijn). En ze kwam huilend binnen en ging voor de klas was zeggen, maar dat was zo onverstaanbaar dat wij niet meekregen wat er nou aan de hand was. Daarna kreeg ze heel lang applaus, het bleek dus dat ze was ontslagen en ze kwam iedereen bedanken voor de fijne tijd. Dus dat was op zich wel raar voor ons.
De les daarna was de grootste heks van Spanje (die ons 2 lessen geeft) jarig, dus ging iedereen voor haar zingen. En daarna hadden we nog een toets voor Frans, dus het was een drukke dag. De toets ging niet zo heel erg goed, want ik had een klein beetje heimwee en kon me niet goed concentreren. (ik heb gister me cijfer gehad, en ik heb hem gelukkig wel gewoon gehaald!)
Toen ik thuis kwam hadden we weer geen internet dus heb ik niet veel gedaan :P.

Woensdag na school had ik me koffer ingepakt en me klaar gemaakt voor een reis, dus had ik nog ff snel broodjes gehaald want donderdag was het een nationale feestdag (alweer) in Spanje, dus was alles dicht.

En nu komt deel 2 van mijn verslag, want hieronder is mijn verslag van mijn reis naar Burgos, Salamanca, Ávila en Segovia. Geniet :D

Donderdag:
Ik, guiseppe (Italië), monika (polen) en Elena (Duitsland) spraken om half 8 af bij de bus. Ik was te vroeg natuurlijk, en de rest te laat. Toen gingen we met de bus naar het station delicias, daar was breno, een vriend van monika, niemand kende hem, dus dat was wel een beetje apart. Hij kwam uit Brazilië, dus we moesten ook nog eens Spaans praten :P Toen gingen we naar europcar en hadden we de auto opgehaald die we gingen huren, een Toyota auris. Toen konden we eindelijk rijden (3 kwartier later). Bij het eerst stoplicht reed guiseppe al door rood, dus dat was een goed begin. Toen na een kwartier was guiseppe al verkeerd gereden. Hij heeft wel echt een Italiaanse rijstijl. Lijnen op de weg? Die hoef je toch niet te volgen? Aan de maximale snelheid hoef je je ook niet te houden :P de richtingaanwijzer heeft hij ook geen 1 keer aangeraakt en de Italiaanse dode hoek bestaat ook niet:p het klinkt erger dan het was hoor, ik kon wel gewoon relaxed in de auto zitten. Om 11 uur waren we in logona en hebben we snel geplast en 'koffie gedronken'. Toen op naar onze eindbestemming voor die dag, de stad Burgos.
Toen was ik even in slaap gevallen.. En een paar uur later waren we in burgos. Guiseppe is niet bepaald een goede wegwijspiet, dus we moesten flink zoeken. Toen kwamen we eindelijk in het centrum en zochten we een gratis parkeerplek. Toen we die eindelijk hadden gevonden liepen we naar het centrum en het was steen en steenkoud. Na op de smerigste wc van Spanje te hebben geplast, gingen we naar plaza mayor, daar waren allemaal kerststalletjes, dat was wel grappig om te zien, en heel gezellig. En toen liepen we langs de rivier over een mooie straat met allemaal bomen richting de 3de grootste gotische kathedraal van Spanje. Catedral de Santa Maria de burgos. Daar kreeg je een soort telefoon en daardoor spraken ze over de kerk, dus je persoonlijke rondleiding. De kerk was suuuuuper groot met heeeel veel goud, echt heel erg mooi. Alleen duurde de rondleiding wel wat lang, ik heb heeeel veel foto's gemaakt. Ook van de buitenkant, die was ook super mooi. Toen gingen we naar het tourism office voor een kaart en toen we hadden ontdekt dat alles zowat dicht was (want het was een feestdag in Spanje) besloten we alsnog naar een kasteel te lopen boven op een berg. Dat stelde niet zoveel voor en toen liepen we naar een uitkijkpunt, daar was een stelletje, het meisje uit Madrid en de jongen uit Bilbao, daar hebben we ff mee gepraat. Toen liepen we weer naar beneden met het idee om naar een andere kerk te gaan, maar die was ook dicht. Toen liepen we naar de auto en besloten we om maar naar salamanca te gaan. Toen was ik weer ff in slaap gevallen en om half 9 kwamen we in salamanca aan. Om 5 over half 9 was ik op slag verliefd op salamanca. Wat een mooie oude stad! En een goede sfeer! Toen moesten we op zoek naar een parkeerplek, wat een hel, toen hebben we de auto maar geparkeerd in de steeg van het hostel (wat eigenlijk niet mocht). Toen gingen we inchecken en naar de kamer. We hadden een 6 persoons kamer met ze 5e, dus dat was wel mooi :) toen gingen guiseppe en breno een parkeerplek zoeken en bleven wij, de meiden, op de kamer. We hadden een mooie kamer met hele mooie bedden met schoon beddengoed enzo, en een eigen badkamer :) fantastisch, en midden in het centrum!
Toen na een hele lange tijd de jongens terug kwamen, gingen we op de kamer eten en na weer gewacht te hebben op de jongens, konden we de stad in, eerst liepen we door de uitgaansstraat en om de 5 meter stond een propper, best irritant. Toen wilden we gewoon ergens rustig drinken, maar veel was dicht, dus dat was lastig. Toen gingen we naar Erasmus bar bruin. Daar was alles ingericht in het Nederlands, vet leuk! Met Amsterdamse grachtenpanden aan de muur, en allemaal fietsen hingen aan het plafond, en ze lieten steeds beelden van Nederland en Koninginnedag enzo zien. Echt leuk. Daar konden we gelukkig na een tijdje aan een tafel zitten en toen hebben we het kaartspel 'uno' gespeeld. Alleen ieder land had ze eigen regels, dus toen maakte we maar onze eigen regels, en door onze regels duurde het spel iets te lang :P maar uiteindelijk had ik gewonnen. Toen was het 1 uur en wilde we naar een bar met muziek, maar toen we daar kwamen waren er maar 4 mensen, want iedereen was op reis enzo, of hadden op woensdag gefeest, dus er waren niet veel mensen. Toen besloten we maar om lekker naar het hostel te gaan.

Vrijdag
Om half 10 werden we 'wakker' en half 11 waren we klaar. Terwijl we aan het wachten waren, keken monika en guiseppe even waar het 2de hostel zat, en toen kwamen ze er dus achter dat het hostel naar ons Erasmus hostel zat! Heel toevallig!
Toen iedereen eindelijk klaar was, gingen we ontbijten bij de Erasmus bar want dat was gratis. We kregen thee (en koffie) en 2 geroosterde broodjes met jam. Dat stelde dus niet veel voor, dus kochten we er nog maar wat bij. Toen waren we pas om 12 uur terug bij het hostel, toen snel uitgecheckt en op naar de buren om in te checken :P toen we de kamer hadden gezien, echt heel erg klein, gingen we meteen de toerist uithangen. Eerst zagen we de kathedraal nueva y viejo (oud en nieuw) maar we wilde eerst naar de universiteit. Die was heel oud en een super mooie gevel. Ergens was een kikker verstopt, en als je die vond, bracht het geluk. Toen we die hadden gevonden konden we naar binnen. De onderste verdieping was met allemaal lokalen en boven was een heeeele oude bibliotheek en andere zalen. Daarna wilde we naar iets anders wat bij de universiteit hoorde, maar dat ging net dicht, dus dat was wel jammer. Toen kwamen we een supermarkt tegen en hebben we ff een stokbroodje gehaald die we voor de kathedraal op gingen eten. Toen gingen we de kathedraal binnen. Die was heel donker van binnen en stelde echt niks meer voor na de kathedraal van burgos. De buitenkant was mooier. Toen gingen we naar casa de las conchas waar een bibliotheek was. Dat stelde ook niet zoveel voor, en toen wilde we een andere kerk in, maar toen kwamen er straatmuzikanten aan en kregen we een privé optreden op straat :P voor die kerk moest je veel betalen, dus dat deden we niet :P toen gingen we naar een ander gebouw met een perkje enzo, maar daar was ook niks open, dus toen liepen we naar de rivier voor een oude Romeinse brug, dat stelde ook niet zoveel voor. Het klinkt nu vast alsof salamanca niet veel voorstelt, maar dat kwam ook een beetje door het weer, het was namelijk heel koud en met donkere wolken. Toen gingen we allemaal kleine straatjes in, ik was maar de wegwijspiet want niemand kan kaartlezen. Maar de rest liep zo langzaam, we deden een half uur over 5 meter. Niet normaal. Dus toen de rest foto's aan het maken was, liep ik maar ff weg, en kwam ik een parkje tegen, daar ging ik ff naar binnen en het was heeeel erg mooi met mooi uitzicht over salamanca. Toen ik ff had genoten, liep ik maar terug naar de groep, die waren nog steeds bezig met hun foto's. Gelukkig zagen ze het park niet toen we eindelijk verder gingen, anders duurde dat ook weer lang :P onderweg kwamen we een soort uitkijktorentje tegen waar we ff in gingen, het uitzicht was wel mooi. Toen liepen we eindelijk naar de kerk waar we naar onderweg waren. Die kerk was van buiten super mooi en dus gingen we naar binnen. Eerst was er weer een soort perkje en daarna kon je de kerk in. Binnen was echt heeeeel veel goud, dat valt me wel op, in alle kerken hebben ze zoveel goud. En alle standbeelden zijn zowat altijd met Jezus die zijn kruis draagt, of hij hangt er al aan. Maar die kerk was ook wel echt mooi. Je kon ook nog naar boven en daar was een museum. Toen we eruit waren gingen we naar het hostel en besloten we maar goedkoop uit eten te gaan bij een hamburger tent 'Yunque'. Het was heel goedkoop, maar ook niet zoveel, dus toen gingen we maar naar een supermarkt om een toetje te kopen. Daarna gingen we maar weer naar de Erasmus bar waar we weer 'uno' hebben gespeeld. Toen was eigenlijk iedereen heel erg moe, dus gingen we lekker naar bed na zo een drukke maar leuke dag.
Salamanca word trouwens het 2de Rome genoemd. En dat kan ik goed begrijpen, overal oude gebouwen, en het is niet zo een grote stad, dus ik vind het echt een ideale stad! Dus, wie zin heeft in een vakantie, ga naar salamanca (en ik bied me aan als gids! Ik ga graaaaag nog een keertje terug!)

Zaterdag
Na heerlijk te hebben geslapen ging de wekker om 9 uur, aangezien de meeste wat opstartproblemen hadden, gingen w pas om kwart voor 11 weg om te ontbijten. Dat deden we bij een restaurant met napolitana's, van die broodjes met chocolade erin. Daarna moesten we terug naar het hostel om uit te checken. Toen we dat hadden gedaan, besloten we maar naar de auto te gaan en naar de volgende stad te gaan, Avila. Na 1,5 uur door een super mooie omgeving te hebben gereden (weilanden, bergen, velden met grote stenen) kwamen we aan in Avila waar we meteen op een soort panorama plateau van ver de stad konden zien. Het oude deel van de stad is omringd door een grote stadsmuur, en dat is de main attraction van Avila. Toen we wat foto's hadden gemaakt, parkeerde we de auto en gingen de poort binnen. Je kon bovenop de muur lopen, dus dat hadden we ook gedaan, totdat we uitkwamen bij de kathedraal van Avila. Toen hebben we een beetje rondgelopen, een broodje gegeten en een bar gezocht om op te warmen, want het was vreselijk koud. (Avila wordt gezien als de koudste stad van Spanje). Daarna gingen we naar een basiliek, maar die stelde niet zoveel voor, dus wilde we naar de kathedraal, maar die kostte veel geld, en nadat we ff snel naar binnen hadden gegluurd, besloten we de kathedraal over te slaan. Toen gingen we naar een kerkje die gratis was, en die was nog mooi ook! Onderhand was het al een uur of 7 en gingen we maar op zoek naar ons hostel, die was buiten de oude stad. Natuurlijk konden we het niet vinden, en toen wilde we vragen waar het hostel was bij een tankstation, en toen zagen we dus dat het hostel aan het tankstation zat :P het leek echt zo een oud motel, en ik dacht van, dit wordt vast niet zo luxe, maar toen ze de kamers liet zien, was me mening veranderd. Lekkere bedden met een tv en eigen badkamer. En 1 kamer voor de jongens en 1 voor de meiden. Toen we onze spullen hadden gedumpt gingen we weer met de auto terug naar de oude stad om wat te drinken en te eten. Na wat rondjes te hebben gelopen om een restaurant te vinden, gingen we maar naar een cafetaria, die was niet zo duur. Daar hebben we lekker gegeten met als toetje churros. Toen moesten we jammer genoeg weer de kou in, maar we hielden onszelf warm door allemaal gekke foto's te maken, dus dat was wel grappig. Toen hebben we nog wat rondgelopen en besloten we maar naar de kamer te gaan, want veel was niet te beleven in Avila. Het is best een saaie stad.
En het was -1 graden, we moesten bijna krabben! Dus toen gingen we maar snel naar het hostel voor onze laatste nachtje van onze rondreis.

Zondag
Om 9 uur ging de wekker en moesten we weer op. Natuurlijk ging dat langzamer dan gepland, maar we waren elke dag steeds vroeger klaar :P toen we klaar waren checkte we uit, hadden we wat gegeten in een restaurant en toen gingen we op naar onze laatste stad, segovia. Dat was een uurtje rijden door weer een suuuuper mooi landschap. Besneeuwde bergtoppen afgewisseld met grote vlaktes. Toen we in segovia aankwamen, zochten we een parkeerplek (wat best lastig was weer). Daarna was het tijd voor een kopje koffie. Toen die op was, gingen we naar het hoogtepunt van het dorpje, de aquaduct uit de Romeinse tijd. En die was inderdaad wel mooi! Ook het weer was prachtig met volop zon, alleen was de temperatuur niet echt hoog, want segovia ligt heel erg hoog, tussen de bergtoppen. Na een bezoekje aan het toerisme bureau, liepen we naar boven langs de aquaduct, en toen gingen we via een shop straat richting plaza mayor. Aan plaza mayor lag een grote kathedraal die er van de buitenkant heel erg mooi uitzag. Na zoveel kathedralen te hebben bezocht, hoefde we niet meer naar binnen, alleen monika wilde graag naar binnen. Toen gingen wij, de rest, langs de souvenirwinkeltjes. Toen monika uitgekeken was, gingen we met zijn alle naar het kasteel van segovia. Daar zijn we wel naar binnen geweest, en dat zag er ook heel erg mooi uit. Allemaal gedecoreerde kamers/zalen en een soort museum met wapens en kanonskogels enzo. Na buiten in het zonnetje te hebben gezeten, besloten we maar terug te gaan naar de auto. Toen was de reis voorbij en gingen we terug naar huis. We zijn onder Madrid door gereden (wat een doolhof) en toen naar Zaragoza. Om 11 lag ik weer lekker in me eigen bedje. Moe maar voldaan van onze geweldige reis.

Maandag had ik nog een vrije dag, dus die wou ik besteden aan nuttige dingen, maar eigenlijk heb ik alleen maar boodschappen gedaan en voor de rest een beetje aan school en toen was de dag alweer voorbij.

Nou ik hoop dat jullie hebben genoten van mijn ontdekkingen in Spanje :) Over twee weekjes ben ik alweer lekker thuis, maar wat gaat de tijd snel zeg! Veels te snel.

Dikke kussen!
xxxxxxx

  • 11 December 2012 - 13:28

    Sanne:

    Hoi em,
    leuk verhaaltje weer:-) Goed om te lezen dat je je prima vermaakt!! Veel plezier nog ff en tot over twee weekies
    xxx uit het half witte zonnige maar vooral koude Haarlemmerliede

  • 12 December 2012 - 11:01

    Ineke:

    Weer een mooi verhaal, je mag onze gids worden als we die kant op gaan.Je zal toch ook wel weer uit kijken om weer ff naar santpoort te gaan.
    Studeer ze nog en tot over 2 weken.
    xxxxxxxxxxxxxineke

  • 15 December 2012 - 23:29

    Anja:

    Hallo Emma,

    Ik ben weer lekker in het hoekje van de bank gaan zitten en je reisverslag gelezen. Genieten!
    Goed dat je je buskaartje voor Barcelona al hebt gekocht, kan je maar vast in huis hebben.
    Het gaat nu opschieten, nog een week en dan zit je gezellig onder de kerstboom op de Broekbergenlaan. En niet te vergeten aan tafel met heerlijke Hollandse kost.
    Ik heb de kerstboom wel in de kamer staan maar nog niet opgetuigd, dat wil ik morgen gaan doen. Is er in Zaragoza iets van kerstsfeer, hier in Santpoort ziet het er allemaal weer heel gezellig uit met de kerstboom op het plein, de kerstverlichting en de oliebollenkraam.
    Tot ziens en een dikke kuzzzzzz

    Hans en Anja

  • 15 December 2012 - 23:38

    Emmy Van Schooten:

    Hee Hans en Anja! :D
    Hier is nog niet echt een kerstsfeertje hoor, nu komt wel de versiering, maar ik heb nog geen boom gezien.
    op het plein voor Pilar hebben ze wel een heel minidorp gebouwd van Bethlehem, en volgens mij is er 6 januari (met de 3 koningen) een show daar. dat schijnt nogal flink gevierd te worden hier met allemaal snoep voor kinderen enzo :)
    maar ik denk (of hoop) dat zaragoza ook snel in de kerstsfeer zit, want dat is natuurlijk wel een gezellig gezicht! :D
    maar ik denk dat het nooooit zo gezellig kan worden op de Broekbergenlaan, dus ik kijk er echt heeeeel erg naar uit om weer lekker thuis bij de boom te zitten :) nog een weekje!:D
    en die hollandse kost maakt het plaatje helemaal compleet natuurlijk, lekkere boerenkool met worst en jus :P mmmmmmmm

    Nog bedankt trouwens voor jullie kaartje,
    had je me smsje ontvangen? die had ik namelijk meteen gestuurd toen ik het kaartje kreeg.
    Heeeele dikke kussen terug!
    (ook voor Hans natuurlijk :P)

    xxxxx

  • 16 December 2012 - 00:10

    Anja:

    Ja, ik had je lieve sms ontvangen, we waren toen bij Rob en Jolanda Sinterklaas aan het vieren en ben daarna vergeten te reageren, sorry.
    Prettig weekend!!!
    xxx

  • 16 December 2012 - 00:10

    Anja:

    Ja, ik had je lieve sms ontvangen, we waren toen bij Rob en Jolanda Sinterklaas aan het vieren en ben daarna vergeten te reageren, sorry.
    Prettig weekend!!!
    xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Emmy

Actief sinds 02 Sept. 2012
Verslag gelezen: 205
Totaal aantal bezoekers 12504

Voorgaande reizen:

24 Februari 2013 - 14 Juli 2013

Stage lopen in Fuerteventura!

05 September 2012 - 04 Februari 2013

Naar Spanje

Landen bezocht: