studeren studeren studeren.. - Reisverslag uit Zaragoza, Spanje van Emmy Schooten - WaarBenJij.nu studeren studeren studeren.. - Reisverslag uit Zaragoza, Spanje van Emmy Schooten - WaarBenJij.nu

studeren studeren studeren..

Blijf op de hoogte en volg Emmy

18 November 2012 | Spanje, Zaragoza

Holaaa todo el mundo! :D (=hallo iedereen) :P
het is weer tijd voor een nieuw verslagje!:D
ik heb op zich niet veel beleefd, dus het word geen spectaculair verslagje hoor..

ff denken, zondag, 2 weken geleden, ging ik 's ochtends vroeg me bed uit, want ik ging met ESN een museum tochtje doen. het was de eerste zondag van de maand, dus dan zijn een paar musea gratis.
In Zaragoza heb je 4 musea die aan elkaar zijn aangesloten, en die allemaal een ander aspect laten zien van de tijd dat keizer Augusta heerste in Aragon (de provincie waar Zaragoza in ligt). 'Museos de la ruta de Caesaraugusta' heten de 4 musea, en de tijd dat keizer augusta heerste, was ongeveer in de eerste eeuw met de Romeinen. dus dat is nogal een poosje geleden.
We begonnen de tour bij 'Museo del Teatro de Caesaraugusta', en dat museum ging over een heeeel groot colloseum achtig gebouw maar dan voor theater. er stonden nog delen van dat amfitheater dus je kon er echt doorheen lopen en er stonden veel replica's over hoe het eruit zag, het was blijkbaar heeeeeeel erg groot.
daarna liepen we door naar museum 2 'museo de las Termas públicas de Caesaraugusta'. dat was een klein ruimte waar je op een stoeltje moest zitten en toen lieten ze een filmpje zien over een soort badhuis voor de Romeinen. ze lieten zien het was gemaakt, hoe het eruit zag en hoe ze warm water kregen enzo. op zich was dit 'museum' niet heel erg interessant, want na het filmpje kon je nog ff rondkijken naar foto's en toen moest je eruit..
het 3de museum was 'Museo del Foro de Caesaraugusta'. dat museum richtte zich op de architectuur van Zaragoza, hoe ze handel dreven, hun watersysteem, en hoe Zaragoza eruit zag in die tijd.
Dat museum was heel erg groot en je ging helemaal naar beneden, daar stonden allemaal objecten die ze vroeger gebruikte, en ze lieten natuurlijk weer een film zien over hoe het leven naar de Rivier Ebro was. daarna kon je weer door allemaal overblijfselen lopen en dan werd er verteld wat het was en dat als je in die tijd leefde, dan je dan dus op een markt stond enzo.
Toen gingen we naar het 4de museum. 'Museo del Puerto Fluvial de Caesaraugusta'. en dat museum ging echt over het handel drijven op de rivier Ebro en dan Zaragoza zo een centrale ligging had, dat het een belangrijke handelsstad werd. ook vertelde ze over de overstromingen omdat het water hoog kwam te staan en hoe ze zich verweerde tegen het water. dat werd ook weer laten zien met behulp van een filmpje.
na het filmpje hadden ze een maquette van een belangrijk handelsgebouw wat naast de rivier stond.
En toen was de museum tour afgelopen. het duurde op zich best lang, maar het was wel leuk om wat van vroeger te leren van Zaragoza.
en toen ik thuis was, mocht ik weer verder leren, alleen dan voor school..

maandag en dinsdag had ik gewoon normale dagen en na school heb ik veel tijd besteed aan leren, want woensdag had ik 2 toetsen.
eerst had ik een toets van 'Turismo y Territorio', dat was van het eerste jaar, dus niet zo heel erg moeilijk. het ging meer over wat voor factoren bijdragen aan een toeristische plek enzo. op zich had ik wel een goed gevoel over de toets, totdat ik in mijn aantekeningen ging kijken, toen begon ik wel te twijfelen. (ik heb nog steeds me cijfer niet gekregen, dus ik weet niet of ik het goed heb gemaakt:P)
daarna had ik me andere toets, dat was van jaar 3, dus wel ietsie pittiger, maar ik hoop dat ik het gewoon heb gehaald natuurlijk.
een paar dagen later kwam de lerares wel naar ons toe om te zeggen dat sommige het redelijk goed hebben gemaakt en sommige niet, dus ja. geeeeeen idee :P
maar die avond na me toetsen had ik een verjaardag van een klasgenootje uit Mexico. hij gaf zijn verjaardag in een bar, dus dat was wel gezellie.

op donderdag hadden Ilse en ik om pannenkoeken te maken! we hadden in mercadona een soort mix gevonden voor crêpes, dus hoopte we dat we daar ook wel pannenkoeken van konden maken. de eerste pannenkoek ging natuurlijk verkeerd, maar daarna hadden we toch nog best mooie pannenkoeken! ze smaakte wel ietsie anders dan de echte nederlandse pannenkoeken, maar ze waren lekker hoor!
's avond had ik weeeeer een verjaardag, van Chris, die duitser waar we heel veel mee om gaan. hij werd 26 jaar! en dat was heel erg gezellig. we zaten met een klein groepje goede vrienden bij hem thuis en we hebben ze verjaardag goed gevierd ;)

alleen vrijdag was het weer back to reality, want na school moest ik weer hard aan de studie voor 2 andere toetsen.
thuis hadden we wat problemen met het internet, dus ging ik naar de economie faculteit. daar hebben ze een hele grote zaal met wifi, dus dan kan je daar studeren. daar heb ik wel een poos gezeten zodat ik thuis verder kon leren zonder het internet.
's avonds zou ik met Ilse uit gaan, maar Ilse was helemaal niet zo lekker, dus ging ik gezellig met Monika, een poolse vriendin, en Hellen, een duitse vriendin, bij andere meiden zitten om een drankje te doen. we zouden daarna naar Mile End gaan, dat is een discotheek dat heel populair is bij erasmus studenten. maar daar was het zooo druk, dat we daarna maar naar huis toe gingen. maar het was een gezellige avond.

op zaterdag heb ik in mijn eentje de heeeeeeeele badkamer lopen schoonmaken, en dat was ook wel nodig, want ik heb zovaak dat doekje moeten uitspoelen! na zo een 2 uur glom elk hoekje weer en rook het veeeel lekkerder. Toen ging ik met Ilse naar mercadona om boodschappen te doen om Wentelteefjes te maken. Monika gaf bij haar thuis een soort international dinner, en iedereen moest dus eten mee nemen van je eigen land, dus Ilse en ik gingen wentelteefjes maken.
ze vielen heeeeel erg in de smaak, en ik heb ook allemaal lekkere dingen gegeten. Italiaanse pasta salade met zalm enzo, en Poolse lekkernijen. en we hadden natuurlijk veeeeeeels te veel :P
maar daarna gingen we nog met zn alle uit in Martinica en was het een gezellig avond.

op zondag heb ik weer de hele dag geleerd, zonder internet..
en maandag en dinsdag ging het net zo. naar school, naar huis, en studeren. op dinsdag weer naar de faculteit voor wat internet, en dan weer verder leren.
op woensdag waren er grote stakingen in Spanje, en eigenlijk was het hele land een beetje in rep en roer. de school was heeeel erg leeg, en op straat was het heel erg druk met demonstraties en politie enzo. alle winkels waren ook dicht, het openbaar vervoer lag stil en overal zag je demonstranten. best grappig om een keertje te zien :P
sommige scholen waren ook dicht, de mijne niet, maar omdat er niemand naar school kon/was gekomen, was ik al om half 1 uit in plaats van 2 uur.
op donderdag was de grote dag van mijn 2 toetsen aangebroken.
ik moest beginnen met een Informatica toets, en die ging super goed! ik was heel erg zenuwachtig dat ik het niet zo goed zou maken, maar ik heb er vertrouwen in.
daarna had ik een franse presentatie, gelukkig samen met Jennifer. en die presentatie ging ook heel erg goed! we moesten een hotel uitkiezen en dan vertellen wat ze hebben, bijvoorbeeld een restaurant enzo, ook moest je wat vertellen over de kamers, over het personeel en dat soort dingen allemaal. en dat dan allemaal in het Frans.
maar de lerares is zoo aardig, soms onderbrak ze je om vragen te stellen enzo, het was heel erg relaxed, dus dat ging ook goed gelukkig!

En toen waren die toetsen gelukkig weer voorbij. omdat ik al die dagen had lopen leren, had ik een druk 'to do' lijstje wat ik allemaal moest doen, dus dat heb ik donderdag middag allemaal gedaan. me koelkast was ook aardig leeg geworden, dus die zat na een bezoekje aan mercadona weer bom en bom vol.
op donderdag hadden we nog geen internet, dus hadden we maar weer eens voor de verandering een briefje naar de huisbaas gestuurd en na een half uur klopte zijn dochter aan om het op te lossen. het kwam er op neer dat hij het nog niet deed, en dan onze provider ook geen oplossing wist. toen gaven ze ons een modem die we 2 dagen mochten gebruiken, en ze gingen weer naar 'Orange' bellen om het proberen op te lossen.
's avonds kon ik eindelijk weer wat leuks doen, dus ging ik met Hellen, Chris, Zuza en nog een paar naar een bodega in de tapas buurt om een drankje te doen. alleen om 12 uur ging Tubo (de tapas buurt) al dicht, dus toen gingen we maar de Casco Viejo voor meer drankjes :P Toen was het wel een beetje laat geworden..

op vrijdag heb ik niet zoveel gedaan, 's avonds ging ik ook niet weg, maar huiswerk maken dat ik nog moest doen :P
op zaterdag ging ik gezellig shoppen met Chris want we hadden allebei kleren nodig. eigenlijk hadden we helemaal geen zin om te shoppen, maar Chris heeft toch een vest gescoord, en ik 2 shirtjes. toen zijn we maar weer naar huis gegaan :P
's avonds ging ik met Diego, een Spaanse vriend, naar een sushi bar. ik had dat al zo lang niet gegeten en daar had ik wel trek in.
het was een heel klein sushi barretje wat pas nieuw was, dus niet veel mensen wisten dat die bar bestond. maar het was heel erg hip en modern. je kan net zoals tapas aanwijzen welke sushi je wilde en daarnaast ook nog sashimi enzo bestellen. het was echt zulke lekkere sushi! ik ga daar zeker nog een keertje heen.
daarna zijn we naar de Irish pub geweest op nog een wijntje te doen :)
Diego is organisator van AEGEE, en hij moest helpen bij een kroegentocht, dus toen ging hij daarheen, en toen ging ik naar Sylwia, een Poolse vriendin, en daarna gingen we stappen in Casco. het was heel erg druk maar heel erg gezellig :)

zondag, vandaag, heb ik eigenlijk ook niet zoveel gedaan.
de komende week heb ik gelukkig geen toetsen, dus dat word weer ietsie rustiger voor me. maar dus ook een nog saaier verslag volgende keer ;) haha
nou nu zijn jullie weer helemaal up to date!

muchos besos!
xxxxxx

  • 18 November 2012 - 20:45

    Emmy Van Schooten:

    Mijn internet laat me weer een klein beetje in de steek,
    dus de foto's volgen. ik zet ze er morgen op als ik op school ben!
    dat gaat een stukkie sneller..
    xxx

  • 18 November 2012 - 21:00

    Emmy Van Schooten:

    Jeeej. de foto's zijn toch gelukt:
    Foto 1: dit is hoe het amfitheater van zaragoza er vroeger uit zag.
    foto 2: dit is wat er nog van over is.
    foto 3: dit is ook een maquette ervan.
    foto 4: het amfitheater vanuit buiten
    foto 5: dit zijn opgravingen/overblijfselen van de architectuur van zaragoza vroeger
    foto 6: dit was een super groot heel belangrijk gebouw wat dichtbij de rivier stond.
    foto 7: nog meer overblijfselen
    foto 8: dit was het belangrijkste gebouw voor de handel op de rivier.
    foto 9: ik ben hier de lekkerste crêpes/pannenkoeken aan het maken :P
    foto 10: in actie
    foto 11: het resultaat!
    foto 12: aanvalluuhhh

    xxx

  • 18 November 2012 - 22:34

    Marcel Je Vriend:

    Ola,
    Hé potje hoe is het daar in het zonige zuiden ???
    Ik lees alleen maar dat je het vreselijk naar je zin hebt , stappen - uit eten - leuke dingen doen met je internationale vrienden en vriendinnen en af en toe nog wat leren ook.
    Helemaal goed , geniet er van en maak er een mooie tijd van.
    Ik mis je natuurlijk wel maar kijk uit naar de kerst waarneer ik je weer kan omhelsen.
    Succes en de groeten je vriend.

  • 18 November 2012 - 23:25

    Emmy Van Schooten:

    jaaa alleen maar goed nieuws vanuit spanje. en zo hoort het ook toch?!
    nog bedankt voor de kaart! suuuuuuuuper leuk! en wat een verhaal zeg!:D

    ik kan niet wachten op die grote knuffel van me grote vriend! ;) haha
    xxx

  • 19 November 2012 - 12:22

    Ineke:

    holaa to do emmy(hallo emmy)

    Ja emmy wat jij kan kan ik ook, weer leuk om van je te horen,je bent wel goed ingeburgerd in spanje,
    vooral met het eten en uit gaan................en met je studie gaat het ook wel lukken.
    xxxx uit haarlemmerliede.

  • 19 November 2012 - 15:09

    Mama:

    Hai Emmy,
    Weer een leuk verhaal, ondanks je "saaie" studentenleven is het gewoon heel leuk om te lezen wat jij allemaal beleeft. Ik hoop dat je snel weer een cijfer terug krijgt en een goed cijfer dan he?
    Daar doe je het tenslotte allemaal voor.
    En dan hoop ik dat je snel een goede internet verbinding hebt zodat je weer een keer gezellig op tafel kan staan als we aan het eten zijn. Skype met jou aan tafel geeft toch een hele andere dimensie aan tafel hoor hahaha.
    Nou love, we spreken elkaar/whats app en/ FB -en / mailen of sms - en.

    xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Emmy

Actief sinds 02 Sept. 2012
Verslag gelezen: 289
Totaal aantal bezoekers 12529

Voorgaande reizen:

24 Februari 2013 - 14 Juli 2013

Stage lopen in Fuerteventura!

05 September 2012 - 04 Februari 2013

Naar Spanje

Landen bezocht: