Mijn weekverslag! - Reisverslag uit Zaragoza, Spanje van Emmy Schooten - WaarBenJij.nu Mijn weekverslag! - Reisverslag uit Zaragoza, Spanje van Emmy Schooten - WaarBenJij.nu

Mijn weekverslag!

Blijf op de hoogte en volg Emmy

29 September 2012 | Spanje, Zaragoza

Zoo hallo iedereen! hier is weer een teken van leven! ga er maar voor zitten, want dit word weer een verslag van een hele week ;) haha

donderdag toen ik dit had geschreven ging ik weer naar mijn spaanse cursus. ik weet niet of ik daar nou al wat over verteld had, maar we zitten met zn 14e in de klas, 7 meisjes en 7 jongens. en 8 zijn er duits, en dat zijn niet de slimste, echt van die slome jongens die er niks van snappen, dus ze praten alleen maar duits.. heel irritant en ik kan geen duits meer horen gewoon.. verder is mijn lerares heel erg aardig en als je een woord niet snapt, dan legt ze het uit in het spaans, dus er word geen woord engels gesproken ofzo. op zich wel heel erg fijn. in de les doen we allemaal opdrachten die we op stencils krijgen, dus ik heb nu al een heel boekwerk. we behandelen de werkwoordsvormen maar ook veel woorden zoals eten, dieren en beroepen enzo. ook moeten we vaak verhaaltjes verzinnen en op schrijven of aan de klas vertellen. dus er word ook goed op je uitspraak enzo gelet. de cursus is dus elke maandag tot en met vrijdag van 5 tot 8 uur, wat best wel lang is.. maar de cursus is 3 weken (volgende week heb ik al mijn examen) dus nog eventjes doorbijten en veel leren ;).

als de cursus is afgelopen ga ik altijd naar huis om lekker geroosterd brood voor mezelf te maken met smeerkaas of jam, dat zit al helemaal in mijn systeem :P dan is het al best wel laat en doe ik nooit zo veel (Soms wat huiswerk als het moet ;p ) maar dan zitten we altijd nog ff gezellig in de keuken, en dan is de dag alweer voorbij.

op vrijdag had ik weer een lekker kort dagje op school. op vrijdag stopt iedereen om 1 uur, en om 5 over 1 is de hele school uitgestorven en zijn zowat de lichten al uit. echt ongelofelijk dat ze daar wel snel in zijn ;)
Toen ik lekker vroeg thuis, had ik bedacht maar eens in de kledingwinkeltjes te kijken in mijn straat, maar toen was het alweer siesta, dus was alles alweer dicht.. :(.
's avonds had ik natuurlijk weer mijn cursus en daarna snel naar huis, want om 9 uur ging ik meedoen aan een tapas tour die werd georganiseerd door AEGEE, dat is een organisatie die allemaal dingen organiseren voor erasmus studenten. je hebt daar ook ESN van, maar dat is weer een andere organisatie :P.
best veel mensen deden er mee, dus werden we in groepjes gedeeld. die week daarvoor hadden we al vrienden gemaakt, en met hun, een groep van 7 mensen, gingen we de tapas tour doen. we liepen naar de buurt Tuvo, dat is een buurt met allemaal kleine steegjes en vol met tapas barren. en vol dat het was! alle barren waren bomvol maar het was ook zooo lekker!
als eerste gingen we naar een tapasbar die was gespecialiseerd in tapas met champignonnen, en dan niet van die normale champignonnen, maar waanzinnig grote! dan kreeg je een stokbroodje met 3 opgestapelde champignonnen met knoflookolie eroverheen. nou HEEEEEEERLIJK! wel bloedjeheet, maar het was echt lekker! daarna gingen we naar een andere bar en daar was een muur met allemaal flessen wijn, en 1 glas was 1 euro, dus we moesten dat proberen natuurlijk ;) haha daar hebben we natuurlijk ook tapas gegeten en veel gekletst, in het spaans natuurlijk, want diegene die wat in het engels zei, moest shotjes betalen voor de rest ;). daarna gingen we naar de laatste tapasbar waar ik een tapas met zalm probeerde, maar daar binn in zaten allemaal sliertjes van een vis ofzo, niemand wist wat het nou eigenlijk was, en ik denk ik niet dat ik het wil weten :P maar het was wel lekker, en daar gaat het om natuurlijk ;)
Toen stonden we buiten te kletsen met een paar spaanse mannen die daar stonden en die konden pools, dus dat vond Malwina helemaal leuk natuurlijk. en terwijl ik daar stond, voelde ik iets op mijn hand, dus ik kijken, was ik gewoon ondergepoept door een duif! die was wat verloren toen ie dus boven mij op een richeltje zat.. gelukkig was het op mijn hand, en net niet op mijn kleren.. Maar het was een goed teken, want onderpoept worden brengt geluk ofzo ;).
Toen was de tapastour voorbij en gingen we naar een plein en daar hebben we gezellig een uur ofzo gezeten en lekker zitten kletsen in het spaans. daarna gingen we natuurlijk Casco Viejo in. dat is de 'oude buurt' waar alle barren zijn. dat was echt suuuuper gezellig en hebben we weer heeeeel veel nieuwe mensen leren kennen, dus het was weer een latertje geworden ;)

zaterdag was de perfecte dag om lekker bij te komen van de avond, dus ik ging pas om 12 uur me bed uit. veel had ik niet te doen, want iedereen hield een schoonmaakdag, maar mijn kamer was nog schoon. dat kan natuurlijk ook niet anders met de opvoeding van mama ;) dus toen heb ik maar een beetje boodschapjes gedaan en geskyped met het thuisfront. 'S avonds werd ik weer meegesleurd met Malwina om naar Casco Viejo te gaan. daar kwamen we natuurlijk weer allemaal vrienden tegen en was het heel erg gezellig. toen kwamen we spanjaarden tegen, en die vroegen of we mee gingen naar een andere buurt, dus wij dachten, okee gezellig. en dat was het zeker ;) het was de high-society buurt met allemaal chanel winkels enzo, en de limo's reden daar gewoon door de straat of het heel normaal was. dus dat was echt suuuper grappig om te zien! iedereen dronk daar ook Gin Tonic enzo. (wat trouwens echt niet te drinken is). en natuurlijk werd het weer een laat avondje ;).

op zondag hadden we bedacht om om 10 uur mee te doen met een touristic tour door zaragoza, omdat we de stad nog helemaal niet echt hebben gezien, maarja, we lagen er zo laat in dat we gewoon door de wekker waren geslapen. toen hadden we bedacht om om 12 uur naar een soort water attractie park te gaan, maar ook daarvoor waren we te laat wakker :P toen gingen we maar om half 2 naar een park in de buurt want daar werd een internationale picknick gegeven voor erasmus studenten die iets mee moesten nemen uit hun eigen land. maarja, wij waren natuurlijk een beetje laat, dus hadden we onderweg maar bij de supermarkt wat cakejes gehaald :P. het was echt heel erg gezellig en natuurlijk hebben we weer veel spaans gepraat. toen we lekker zaten, was er opeens een sensatie, want er rende iemand voorbij, met politie achter zich aan, en die sprong zo in de Ebro! allemaal politiewagens enzo, en iedereen ging kijken maar niemand zag de man in de rivier. Het is hier natuurlijk hartstikke warm geweest in de zomer, dus het water stond serieus tot ze knieeen :P. een paar gingen als een soort ramptoeristen eropaf om later verslag aan ons te geven hoe het was afgelopen. er waren dus helemaal duikers om achter hem aan te gaan, wat er heel stom uit zag in kniehoog water :P daarna was het een soort kat en muis spel tussen de man en de politie van de kant in het water en andersom. uiteindelijk ging de man wel de boot in (ja ja, stel je voor dat je verdrinkt in zo veel water). toen de rust weer was wedergekeerd hebben we nog heel lang gezeten en was het heel erg gezellig. ook leerde we ze dansjes aan vanuit nederland zoals hooft, schouders, knieeen teen enzo. dus dat was heel erg grappig. vooral als die spanjaarden wat in het nederlands zeggen :P
om half 7 gingen we richting naar huis met de gedachte wat pizza te eten, maar dat is hier nogal een mission impossible. ook omdat het nog zo 'vroeg' was, en omdat ze hier geen italiaanse restaurantjes hebben ofzo. dus toen hebben we thuis gewoon maar wat simpels gemaakt. daarna was iedereen zo moe dat het een saaie avond was die snel was afgelopen :P

en op maandag moesten we weer naar school terug :P om 10 uur beginnen en de leraren beginnen standaard 20 minuten te laat, dus eigenlijk hebben maar een half uur les :P de lessen gaan wel heel goed trouwens, nu zitten we er helemaal in, dus pikken we veel woorden op en zitten we niet meer verslagen in de klas :P
daarna gingen we op zoek naar onze grote spoorloze vriendin carmen om onze vakken te regelen, en ein-de-lijk hadden we haar gevonden. na veel gepuzzel had ik dus weer mijn vakkenpakket verandert, en nu moest dat officieel worden ingeleverd bij een organisatie zodat ik mijn beurs kan krijgen. mijn vakken zijn nu:
Informatica met betrekking tot toerisme
Frans voor toerisme
productieprocessen
toerisme en grondgebied
en analyse van de bronnen van toeristisch grondgebied.
dat laatste klinkt misschien heel lastig, maar het niveau is hier niet zo heel erg hoog, dus eigenlijk is het gewoon een soort van aardrijkskunde. ik denk ook dat als het in het engels was geweest, deze 5 maanden een lachtertje waren geweest, maar het is maar goed dat het niet zo moeilijk is, want je moet ook in projecten werken en verslagen maken enzo.

na school ga ik altijd naar huis om warm eten voor mezelf te maken. ja ja, helemaal aangepast aan de spanjaarden ;) en dan kan ik nog ff relaxen of aan school voordat ik weer naar de cursus mag. toen ik terug was heb ik niet veel meer beleefd.

op dinsdag was het de officiele dag van het voorbereiden van ons op onze examens, want voor alle lessen kreeg ik de data van wanneer we examens hebben enzo. dat was dus wel heel erg snel al, dus we moesten maar eens echt aan het werk.
nou toen had ik gewoon weer me vaste ritueeltjes. naar huis, eten maken, relaxen, naar de cursus, naar huis, geroosterd brood maken, nog ff kletsen en naar bed toe.

op woensdag was de dag eigenlijk wel een beetje hetzelfde. alleen had ik een klein jubileumpje, want ik zat vandaag precies 3 weken in spanje!:D
de leraressen gebruiken bij de lessen trouwens powerpointpresentaties, maar die zetten ze niet op internet, dus alles moet je snel opschrijven. dat is dus het eerste wat ik hier heb geleerd, snel schrijven. ik heb serieus, en dat is echt geen grapje, een blaar op me vinger van het schrijven. gelukkig had het nederlandse meisje in me klas soms haar laptop mee, dus konden we ietsie minder snel schrijven, maar mijn hele schrift staat echt vol met allemaal teksten! en als je dan thuis bent, moet je ze snel uittypen voor je bent vergeten wat je zelf heb geschreven, want als je snel schrijft, word je handschrift er niet beter op ;).
die middag had ik weer lekker zitten skypen en kon ik daarna weer naar de cursus. en daarna aan mijn huiswerk, want dat moet ook gebeuren natuurlijk ;).

donderdag was het echt weer precies hetzelfde. ik ging naar school, veel geschreven, weer naar huis, gekookt, naar de cursus en weer naar huis. alleen nu werd ik natuurlijk weer meegesleurd door malwina, want het is donderdag, en dan moet je als student zijnde uit.
voor vrijdag had ik huiswerk dat ik moest inleveren en waarvoor je een cijfer krijgt, en dat nam iets meer tijd in beslag dan ik had verwacht, dus om 11 uur was ik klaar, en ik denk dat ik om 5 over 11 alweer in de kroeg stond :P toen was het nog heel erg rustig maar wel gezellig en het liep al snel vol. ik heb lekker de hele avond staan dansen met malwina en al die irritante jongens van ons afgeslagen ;) hahaha. en dan kijk je niet op je horloge, en dan is het alweer veel later dan je had gehoopt, dus was ik maar snel naar huis gegaan.

op vrijdag had ik om 10 uur weer les, en vol goede moed stond ik op tijd op, maar na mijn douche was ik nog niet echt wakker, dus ging ik nog 'eventjes' liggen. en toen was ik ietsie pietsie te laat :P. toen besloot ik maar naar mijn 2de les te gaan, en maar goed ook, want in die eerste les hadden we serieus niets gedaan, ze bespraken hetzelfde als de les daarvoor, dus ik had gelukkig niks gemist. daarna kregen we onze eerste les frans! die vrouw was heeeeel erg aardig, alleen alles was in het frans. en na 2 jaar geen frans te hebben gehad, was dat wel ff wennen. maar gelukkig herkende ik nog wel veel woordjes, dus hopelijk gaan we het redden :P.
daarna ging ik snel naar huis, want ik had met Malwina en Ilse Lasagna dag! vorige week had ik zulke lekkere lasagna gegeten dat we vandaag alle 3 lasagna gingen eten :P dat was wel heel erg gezellig :P
en toen dacht ik maar eens mijn kamer te gaan stofzuigen, dus ik vol goede moed de stofzuiger gepakt die al uit elkaar viel toen ik hem wou oppakken. maar ik vrolijk stofgezogen, totdat ik erachter kwam dat dat ding helemaal niks opzoog! er lag een pinnetje van mijn haarborstel op de grond, en ik moest de slang op zijn kop houden en het erin doen zodat ie het opzoog.. dat dat ding zichzelf een stofzuiger noemt.. toen heb ik maar ouderwets een bezem gepakt, die dingen zijn wel te vertrouwen.
toen me kamer weer spik en span was, of in ieder geval ietsie schoner was, mocht ik weer naar mijn spaanse cursus en daarna was het vrijdagavond, dus ging ik met Ilse en Malwina naar onze vrienden toe om wat te drinken. dat was wel iets te gezellig misschien en daarna gingen we met ze alle de oude buurt in. om 3 uur was ik het alleen zat, dus ben ik met Ilse naar huis gegaan.
Die vrienden van ons zijn trouwens 3 jongens, 1 uit polen, 1 uit duitsland en 1 uit italie, en zij hebben weer vriendinnen uit polen en duitsland, dus dat is heel erg gezellig. en allemaal studenten natuurlijk, dus een internationale vriendengroep :)

en vandaag, zaterdag, heb ik maar heel erg lang uitgeslapen en een beetje huiswerk gemaakt en dit 'kleine' verslagje geschreven :P
dit weekend is een 'Fiesta de Tapas' en dan zijn de tapasjes heel erg goedkoop, dus waarschijnlijk gaan we daar vanavond heen, maar die avonturen horen jullie allemaal als ik volgende week weer mijn verslag gaan schrijven.
sorry dat het zo lang is weer, maar dit is van een hele week, dus dan mag het wel toch ;) haha
fijn weekend iedereen, en tot snel!
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

• 30 September 2012 - 01:21

Sanne:

Hoi Em,
    zo te lezen (en zien op fb) vermaak je je prima vooral in de kroegen volgens mij. Maar dat hoort natuurlijk bij het studenten leven;-P
    Nooit geweten dat jij zo'n culinair hoogstandje bent met eten trouwens;-)
    Gaat het al wat beter met je coup? haha komt vanzelf wel goed anders!!
    Nou have fun nog en kijk uit naar je volgende verhaal!!
    xxx uit Playa del liede

• 30 September 2012 - 12:32

Ineke:

Is weer genieten om je verslag te lezen,ben echt trots op mijn internationale nichtje,
    super leuk dat alles zo lekker gaat.
    Dikke zoen van arien en mij xxxxxxx

• 30 September 2012 - 13:54

Hoi Emmy,
    Erg leuk om weer je verslag te lezen. Je hebt het prima naar je zin als ik het zo lees. Super!!!

• 30 September 2012 - 14:00

Annemiek:

Ik zie dat er wat mis is gegaan :-)
    Grtjs

• 30 September 2012 - 16:08

Emmy Van Schooten:

haha allemaal reacties uit playa de liede ;)
    en ik wist ook niet dat ik zo culinair kon koken hoor, het blijft ook meestal gewoon bij pasta of gebakken aardappeltjes hoor ;)
    me coupe is ook al gewend gelukkig, dus dat gaat veeeeel beter :)
    mijn mooie haren vallen bij veeeel mensen in de smaak ;) haha

xx

• 01 Oktober 2012 - 18:56

Anja:

Hoi Emmy,

Je hebt weer voor een mooi verhaal gezorgd, en hebt het volgens mij helemaal naar je zin. Maar ik ben toch wel een beetje nieuwsgierig naar je coup, stuur een leuke foto.
    We kijken al weer uit naar het volgende deel.
    Succes met je studie en veel gezelligheid!!!

Dikke kuzzzzzzzzzzz,
    Anja

• 01 Oktober 2012 - 21:07

Emmy Van Schooten:

haha mijn coupe is gewoon heel normaal hoor, hetzelfde als toen ik weg ging,
    maar voor die spanjaarden is het een bezienswaardigheid! :P

• 02 Oktober 2012 - 14:18

Mama:

Nou Emmy, dat is weer een heel leuk verslag van je week. Wat klinkt het toch als 1 grote vakantie met tussendoor wat lessen en huiswerk. Ik hoop dat je examen Spaans goed gaat en je het diploma behaald.
    Nog even en dan zijn we ook in het mooie warme zonnige Zaragoza!
    Kijk er al naar uit, maar eerst nog 1 verslag van deze hele week.
    Veel plezier nog!

Dikke kus van mama ( en papa natuurlijk ) die had je verslag al gelezen van het weekend
    maar toen was ik natuurlijk met de Chanelli s op pad.

xxx